16 Jun
16Jun

Traditionele meetmethoden bieden inzicht in verbeteringen van operationele efficiëntie, maar het echte gesprek zou moeten gaan over de waarde die verbeterde processen voor je organisatie creëren. Zonder het meten van waarde is het succes van elke Agile-initiatie gebaseerd op niets meer dan intuïtie en aannames.

Ik zou aanbevelen om meer bewustzijn te creëren rond Evidence Based Management (EBM) en hoe dit empirische proces Agile-transformaties kan ondersteunen bij het meten en managen van de waarde die voortkomt uit deze initiatieven. EBM is een empirische aanpak die organisaties in staat stelt om de waarde die zij aan klanten leveren te meten, evenals de middelen waarmee die waarde wordt geleverd. Deze metingen worden vervolgens gebruikt om verbeteringen in beide te sturen. 

Het framework omvat vier Key Value Areas (KVA's): Current Value, Ability to Innovate, Unrealised Value, en Time to Market. Elke KVA richt zich op een specifiek aspect van het leveren van waarde of het vermogen om waarde te leveren.Het meten van activiteiten laat alleen zien waar tijd aan is besteed, niet of er waarde is geproduceerd. Waarde is de reden waarom we dingen doen; activiteiten en output vertellen niet of wat je doet de moeite waard of succesvol is.

Succes = maximale waarde creatie. 

Daarom moeten we ons richten op resultaten in plaats van op activiteiten en output. Het is cruciaal om te begrijpen welke waarde we hebben geleverd en welke gedragsverandering of verbeterde uitkomst is bereikt. Zonder het meten van waarde is het succes van elke Agile-initiatie gebaseerd op niets meer dan intuïtie en aannames.